Tuesday, November 6, 2012

Sinopsis Episode 21 - Layar Drama Indonesia: Separuh Aku mula menemui penonton pada 15 Oktober 2012 setiap hari pukul 19.00 WIB di RCTI

Sutradara : Agusti Tanjung
Produser : Leo Sutanto
Cerita & Skenario : Hilman Hariwijaya
Desain Produksi : Heru Hendriyarto
Produksi : SinemArt (2012)

Lagu Tema : Separuh Aku
Penyanyi : Noah
Pencipta : David & Ihsan Nurrachman
Produksi : PT. Musica Studios's

Pemain Separuh Aku:

Asmirandah, Rezky Aditya, Miller Khan, Michella Putri, Kevin Andrean, Putri Anne, Ari Wibowo, Vira Yuniar, Adipura, Shueil, Malaki, Shelsi Valencia, Tengku Ryan, Tia Ivanka, Johan Jehan

Asmirandah sebagai Adara - (Anak Kandung Pak Sandy dan Bu Marni
Anak Tiri Sudiro)
Rezky Aditya sebagai Rama
Miller Khan  sebagai Dennis
Michella Putri sebagai Maya
Kevin Andrean sebagai Reza - (Sahabat Andara)
Putri Anne sebagai Naning - (Pacar Reza)
Tia Ivanka   - Bu Tia (Ibu Maya)
Ari Wibowo sebagai Pak Sandy - (Ayah Maya dan Andara)
Adipura sebagai    Sudiro  - (Ayah Adara)
Vira Yuniar sebagai Marni - (Ibu Adara)
Johan Jehan - Pak Eddy (Ayah Dennis)
Triningtyas - Bu Ida (Ibu Dennis)
Suhel Fahmi sebagai Andi - (Keponakan Rama)
Malaki sebagai - Adit (Keponakan Rama)
Shelsi Valencia sebagai  Andien - (Keponakan Rama)

Sinopsis Global Separuh Aku

ADARA (Asmirandah)adalah putri adalah putri seorang makelar/pemasuk ikan yang bernama SUDIRO (Adipura) dan MARNI (Vira Yuniar). Sudiro adalah orang yang sangat pelit dan perhitungan. Ia bahkan menghitung biaya hidup yang ia keluarkan untuk membesarkan Adara. Oleh karenanya, ia memaksa Adara untuk menikah dengan DENNIS (Miller Khan), anak pengusaha kaya di kampung itu, yang sedikit tuli tetapi berwajah tampan. Sudiro berharap mahar dari keluarga Dennis bisa menutupi pengeluarannya selama ini.

Adara yang tumbuh besar di perkampungan nelayan dan berjiwa bebas tidak begitu saja menerima perintah ayahnya. Di saat Dennis dan keluarganya datang melamar, Adara yang berjiwa petualang besar dan banyak akal pun kabur dari rumah dengan meminta pertolongan REZA (Kevin Andrean), sahabatnya. Reza yang tidak tegaan akhirnya menemani Adara kabur ke Jakarta, walaupun pacarnya, NANING (Putri Anne) tidak setuju akan sikap Reza.

Di Jakarta Adara dan Reza luntang lantung tidak ada tujuan. Mereka terlalu kagum akan keindahan kota Jakarta dan bertingkah norak. Saat sedang mengagumi kolam Bundaran HI, mereka bertemu dengan MAYA (Michella Putri) yang baru saja bertengkar dengan ayahnya, PAK SANDY (Ari Wibowo). Adara dan Maya terlibat perselisihan. Adara tidak menyadari bahwa Pak Sandy adalah ayah kandungnya yang tidak pernah ia kenal selama ini.

Merasa Jakarta bukanlah tempatnya, Adara dan Reza pun berencana kabur pindah kota. Di stasiun ia bertemu dengan RAMA (Rezky Aditya), laki-laki easy going yang terpaksa mengurus ketiga keponakannya yang masih kecil-kecil, ANDI (Suheil), ADIT (Malaki) dan ANDIEN (Shelsi Valencia), karena ditinggal oleh kedua orangtuanya, yang tak lain adalah kakak Rama. Adara meminta bantuan Rama untuk membelikannya tiket karena antrian yang panjang. Saking girangnya mendapatkan tiket, Adara sampai lupa membayar tiket tersebut ke Rama. Rama merasa dijebak. Adara yang tiba-tiba sadar akan kelalaiannya mulai mencari Rama.

Adara kemudian dipertemukan kembali dengan Rama. Karena tanpa sengaja Adara menolong ketiga keponakan Rama yang karena kenakalan mereka sempat Rama hukum di rumah. Rama sebenarnya tidak tega, tetapi ia benar-benar tidak tahu bagaimana cara mengatur mereka. Ternyata Adit, Andi dan Andien justru sangat nurut dengan Adara. Mereka bahkan menginginkan Adara menikah dengan Rama. Adara yang mulai menikmati perannya mengurus keponakan Rama ini pun gundah.

Bagaimanakah kelanjutan kisah Adara ?..

Apakah Sudiro dan Dennis diam begitu saja atas kaburnya Adara ?

Sinopsis Separuh Aku Episode 1

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis ringkas Separuh Aku Episode 1

 Sinopsis Separuh Aku Episode 2

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis ringkas Separuh Aku Episode 2

Sinopsis Separuh Aku Episode 3

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis ringkas Separuh Aku Episode 3

Sinopsis Separuh Aku Episode 4

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 4

Sinopsis Separuh Aku Episode 5

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis ringkas Separuh Aku Episode 5

Sinopsis Separuh Aku Episode 6

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 6

Sinopsis Separuh Aku Episode 7

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 7

Sinopsis Separuh Aku Episode 8

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis ringkas Separuh Aku Episode 8

Sinopsis Separuh Aku Episode 9

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis ringkas Separuh Aku Episode 9

Sinopsis Separuh Aku Episode 10

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 10 

Sinopsis Separuh Aku Episode 11

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 11

Sinopsis Separuh Aku Episode 12

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 12

Sinopsis Separuh Aku Episode 13

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 13

 Sinopsis Separuh Aku Episode 14

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 14

Sinopsis Separuh Aku Episode 15

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 15

Sinopsis Separuh Aku Episode 16

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 16

Sinopsis Separuh Aku Episode 17

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 17

Sinopsis Separuh Aku Episode 18

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 18

Sinopsis Separuh Aku Episode 19

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 19

Sinopsis Separuh Aku Episode 20

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis Separuh Aku Episode 20

Sinopsis Separuh Aku Episode 21

Dennis tanya Adara bukankah dia sudah berjanji akan menikah dengan Dennis satu tahun lagi. Adara tersenyum lalu minta diri untuk pulang. Dennis memandang ke arah jendela Rama dan dia dapati seperti seseorang mengintai dari jendela itu namun dia tidak ternampak sesiapa pun.

Babak yang lain menceritakan Tia tetap mahu Maya menikah dengan Rama agar tidak terbongkar rahsia yang Maya adalah penyebab kematian kakak Rama. Tia terus menasihati anaknya agar tidak menyerah begitu sahaja. Walau apapun Maya harus berusaha untuk mendapatkan Rama. Maya hairan kenapa mamanya begitu inginkan dia menikah dengan Rama. Maya mohon pada mamanya agar jujur padanyha kenapa dia bersikap demikian. Tia dapati dirinya terlalu terbawa emosi. Suara hatinya berkata seharusnya dia tidak boleh begitu. Belum tiba masanya untuk Maya mengetahui sebab dia mahu Maya menikah dengan Rama. Apabila Maya tanya terus pada mamanya dia cuma menjawab yang dia tidak mahu Maya senasib dirinya. Tia mahu lihat Maya bahagia. Sambung Tia lagi, dia mahu melihat Maya bersama dengan lelaki pilihan yang dicintainya. Itu saja. Maya terima penjelasan mamanya tanpa bersoal dengan lebih panjang lagi. Setelah itu Tia minta diri untuk pulang.



Pak Sandy masih mahu menemui Marni sekali lagi saja tetapi Marni enggan.  Pak Sandy berjanji pada Marni yang itu akan merupakan kali yang terakhir. Marni tidak begitu pasti yang Pak Sandy jujur padanya kerana katanya sebelum itu Pak Sandy juga pernah berkata itu kali yang terakhir tetapi kini dia masih menelefonnya untuk bertemu lagi. Secara tidak sengaja, Adara terdengar perbualan ibunya akan menemui seseorang di taman dengan segera. Adara curiga ibunya akan menemui lelaki atau perempuan. Adara tanya ibunya ingin ke mana kerana dia kelihatan terburu-buru seperti mahu pergi ke suatu tempat.Namun Marni memberi alasan pada anaknya yang dia mahu pergi ke pasar. Marni tanya apakah Adara ada sesuatu yang ingin dia belikan. Marni suruh anaknya sediakan nasi goreng yang sudah dimasakkannya pada abahnya sekiranya abahnya mahu makan nanti sebab dia buru-buru mahu keluar.

Adara tahu ibunya membohonginya lagi kerana sudah jelas ibunya akan bertemu dengan seseorang di taman.Adara mempunyai satu cadangan. Dia akan pura-pura membawa anak-anak dan Rama ke taman. Sekali gus dia boleh tahu siapa yang akan ibunya temui.

Pak Eddy tanya Dennis bagaimana hubungannya dengan Maya tetapi Dennis memberitahu papanya yang jodohnya adalah bersama Adara. Kemudian papanya tanya di mana letaknya alat bantu dengar Dennis.Setelah memberi Dennis alat bantu dengar pada Dennis dia tanya sekali lagi soalan yang sama tadi tetapi dengan nada suara yang lebih kuat menyebabkan telinga Dennis sakit. Dennis tidak mahu papanya mengatur jodoh untuknya dan dijawab Dennis pada papanya, biar papanya yang menikah dengan Maya sahaja lalu dia terus meninggalkan papa dan mamanya di ruang tamu. Pak Eddy dan Bu Ida ikut Dennis tanpa disedari Dennis. Dennis menemui Maya di sebuah kafe.

Maya menuduh Dennis adalah penyebab dia sekarang terpaksa tinggal di hotel. Katanya semua itu disebabkan Dennis yang tidak dapat menjaga Dara. Dennis mahu tahu apa salahnya dia. Maya beritahu Dennis itu semua pasti angkara Dara yang suruh anak-anak pura-pura bunuh diri. Maya menuduh Dennis egois tetapi kata Dennis sekiranya dia adalah seorang yang sedemikian, dia tidak akan memberitahu Maya yang Adara akan bermain di taman bersama anak-anak dan Rama petang itu. Maya tidak mahu Dara mendekati Rama lagi. Begitu juga Dennis.

Dennis ternampak dari jauh Adara mengajak Andien, Andi, Adit dan Rama ke taman. Pak Eddy dan isterinya terus mengikut ke mana Dennis pergi kerana mereka tidak mahu melihat jodoh antara Dennis dan Maya berakhir begitu sahaja.


Maya dan Dennis ternampak Adara sedang bermain bola bersama-sama dengan Rama dan anak-anak. Maya tidak mahu tahu dengan lebih lanjut lagi apa yang dia kehendaki adalah Dennis memisahkan Adara dan Rama.  Maya mahu Dennis membuat anak anjing yang sedang bersama seorang anak kecil mendekati Andien, Andi dan Adit. Kata Maya sekiranya mereka melihat anak anjing tersebut mereka akan ketakutan dan langsung pulang. Dennis menuju ke arah anak kecil itu lalu tanya apakah dia boleh meminjam anak anjingnya tetapi anak kecil tersebut tidak mahu kerana katanya itu adalah anak anjing kesayangannya. Anak kecil itu menjerit nama ayahnya, dengan serta merta ayahnya datang untuk memberi pertolongan dan tanya Dennis apakah dia menganggu anaknya. Dennis tidak tahu hendak buat macam mana lagi dan dia terus pergi dari situ. Rancangan Maya gagal lagi.

Bu Siti sedang berjalan-jalan di taman. Dia ternampak Pak Eddy dan isterinya lalu dia terus membaling sebelah sepatunya ke arah Pak Eddy membuat Pak Eddy lari ketakutan. Maya ternampak papanya tetapi dia tidak melihat Marni yang baru saja meninggalkan Pak Sandy di situ. Maya hairan kenapa papanya berada di situ. Pak Sandy bertembung dengan Bu Ida sewaktu Bu Ida sedang lari dari dikejar Bu Siti. Bu Ida terjatuh ditolong oleh Pak Sandy. Maya fikirkan papanya mempunyai hubungan dengan Bu Ida. Maya tidak tahan lagi melihat mereka berdua langusng dia telefon mamanya dan memberitahu apa yang telah dilihatnya sebentar tadi.

Adara yang sedang bermain bola bersama Rama dan anak-anak itu ternampak ibunya bersama Pak Eddy. Dia juga salah faham difikirkan ibunya ada hubungan dengan Pak Eddy. Adara ingatkan selama ini orang yang menghubungi ibunya ternyata Pak Eddy. Fikir AdarterKemudian Adara ternampak Dennis sedang lalu di situ dan dia terus memberitahu Dennis yang mereka harus membatalkan perjanjian mereka kerana kemungkinan mereka akan jadi saudara. Adara memberitahu Dennis yang Pak Eddy selingkuh sama ibunya, Marni. Sambung Adara lagi dia nampak dengan matanya sendiri dan ternyata mereka mempunyai hubungan. Kata Adara lagi mahu atau tidak mereka harus menjaga perasaan mereka itu dan berpisah.

Sampai di rumah, Tia katakan pada suaminya yang tidak sangka suaminya itu sanggup selingkuh dan perempuan itu lebih tua daripadanya lagi. Tia menuduh Pak Sandy selingkuh sama Bu Ida. Tetapi Pak Sandy tanya Tia kenapa dia harus mempercayai Maya yang telah salah faham tentangnya. Pak Sandy minta pertolongan Tia dan Maya untuk tidak mengintip dia lagi hingga mengambil kesimpulan sebegitu. Pak Sandy suruh isterinya pakai logika untuk apa dia harus selingkuh dengan Bu Ida dan apa gunanya. Selepas itu Pak Sandy terus beredar dari situ meninggalkan Tia sendirian di ruang tamu.

Adara masuk ke kamar ibunya dan tanya kenapa selama ini dia tidak pernah bersikap jujur terhadapnya. Marni bimbang apakah Adara sudah tahu tentang hubungannya dengan Sandy. Tetapi apabila Adara menyebut nama orang itu adalah Pak Eddy, Marni hairan kenapa pula nama Pak Eddy dibawa-bawa. Kata Marni dia tidak selingkuh sama siapa-siapa apa lagi Pak Eddy. Kata ibunya lagi bukankah orang tua Dennis benci pada dia dan abahnya. Kemudian barulah Adara sedar yang Pak Eddy bencikan mereka berdua. Apabila Adara tanya siapakah lelaki yang sering ibunya hubungi, Marni cuba pertahankan dirinya dengan mengatakan Adara mungkin salah lihat dan itu bukannya dia. Sambil keluar Adara terus mengeluh katanya dia tidak mungkin salah lihat. Orang itu pasti ibunya. Adara masuk ke kamar semula dan tanya ibunya siapa lelaki itu. Marni sudah tidak tahu bagaimana hendak menjelaskan pada Adara lagi. Tanpa mengendahkan anaknya dia terus keluar dari kamar.


Dengan perasaan marah, Dennis beritahu papanya yang dia sudah mengetahui sekarang kenapa dia dipaksa untuk menikah sama Maya. Pak Eddy terkejut apabila dia dituduh selingkuh dengan mamanya Adara. Mama Dennis tegur Dennis mencari alasan untuk mengelak dari bertunang dengan Maya. Pak Eddy menafikan dia melakukan apa-apa sama mamanya Adara. Namun Dennis suruh papanya usah mengelak begitu saja kerana Adara melihatnya dengan mata dan kepalanya sendiri tentang pertemuan papanya dan ibu Adara di taman. Kemudian Pak Eddy menjelaskan pada Dennis bahawa dia sedang berlari dikejar orang dan setelah itu tiba-tiba dia bertembung dengan Marni dan terjatuh. Sambung Pak Eddy lagi pada waktu itu mami Dennis juga berada di situ.


Andien tanya Adara apakah dia tidak sukakan sama Om Rama.  Jawab Adara dia suka tapi cuma buat jadi teman, sahabat gitu. Adara minta maaf keana mengecewkan mereka. Tetapi Andien terus tanya kalau Kak Dara suka kenapa nggak boleh jadi pacar, nanti Om Rama sedih cintanya ditolak sama Kak Dara... kata Andien lagi. Dennis muncul dan menegur Andien dengan mengatakan Kakak Dara calon istri dia dan cintanya cuma pada Adara dan dia tidak menyukai Kak Maya sama sekali. Rama suruh keponakannya masuk tidur sahaja dan tidak mahu mereka berbahas tentang masalah itu lagi

Menurut Dennis untuk menghindarkan hal yang tidak diingini, dia mahu mengumumkan pertunangan mereka. Namun Adara tidak setuju dan berkata bukankah tadi dia sudah cakapkan pada Dennis yang hubungan mereka tidak boleh diteruskan.


Tetapi Dennis terus memberitahu Adara yang semua itu cuma salah faham dan papinya nggak mungkin selingkuh sama ibu Adara. Katanya lagi papinya sudah menyakinkan dia. Adara mahu bukti daripada Dennis yang semua itu cuma salah faham. Terus ikuti sambungannya di babak-babak seterusnya.


Sinopsis penghujung Episode: Andien memberitahu om mereka tadi mereka sukses mengerjakan Tante Maya. Andien menerangkan pada om mereka yang Tante Maya sampai dikejar-kejar warga karena disangka maling. Rama mahu tahu semua itu kerjanya siapa. Apakah Adara yang mengajarnya. Rama tanya Adara kenapa dia mengajar anak-anak melakukan semua itu setelah Rama telah cuba untuk mengajar mereka menjadi anak-anak yang baik. Rama suruh mereka masuk ke kamar sementara dia mahu bercakap dengan Adara.



Adara tanya apa yang Rama mahu katakan padanya. Rama memberitahu Adara yang dia menyukai Adara tetapi dia sedar yang Adara akan menikah dengan Dennis tidak lama lagi. Ada kalanya dia tidak rela Adara berdekatan dengan Dennis. Sewaktu Rama melafazkan semua itu pada Adara lagu latar Separuh Aku berkumandang, Walaupun Rama sudah mulai jatuh cinta pada Adara tetapi mereka cuma boleh menjadi sekadar teman sahaja.

Bersambung dalam Episode 22 pada 6 November 2012. Harap maaf semua sapphire cuma dapat sambung tulis sinopsis mulai 6 November 2012 - 13 November 2012. Namun sambungan mulai Episode 22 dan seterusnya boleh terus diikuti di sini melalui link-link video yang diupdate oleh teman sapphire nanti. Terima kasih kerana terus ke sini.

Layar Drama Indonesia: Separuh Aku Episode 21 pada 4 November 2012

Layar Drama Indonesia: Separuh Aku Episode 21 Part 1

Layar Drama Indonesia: Separuh Aku Episode 21 Part 2

Layar Drama Indonesia: Separuh Aku Episode 21 Part 3

Layar Drama Indonesia: Separuh Aku Episode 21 Part 4



sumber: (Terima kasih dan kredit diberikan kepada
http://www.sinemart.com/
http://www.rcti.tv/
http://id.wikipedia.org/
  Channel
crystle1987 Channel
emeraldL2009 Channel
lynnaandyou Channel
dan semua pihak atas sumber maklumat dan gambar)

0 comments :

Online Visitors

Thank you for dropping by