Wednesday, September 1, 2010

Episode 15 - Sinetron Cinta Kirana pada 31 Ogos 2010 di Astro Ria setiap hari Isnin - Jumaat pada jam 6.30 petang


Sinetron Cinta Kirana Setiap Hari Isnin - Jumaat pada jam 6.30 malam - 7.30 malam di Astro Ria

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis sinetron Cinta Kirana Episode 1 - 50

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis sinetron Cinta Kirana Episode 51 - 78

Sila klik di sini untuk mengikuti sinopsis sinetron Cinta Kirana Episode 91 - 93 (Episode Akhir)

Pelakon/Pemain



Synopsis

It begins when Sita met her long separated ex-boyfriend, Rama. The two folks agreed to pass their love that used to fail, onto their grand children. Sita was happy and imagined a better life for Kirana, her granddaughter. So does Rama for his grandson, Galang. Kirana and Galang that used to quarrel ended up falling in love.

Disaster comes when Rama and Galang got into an accident. Rama passed away, while Galang’s body was never found. Kirana became the back-bone of the family. She then met Evandra, a publishing boss that hates women. Evandra changed because of Kirana and grew to like her; meanwhile, Kirana’s love is only for Galang. One day, Galang returned but as Mischa, Galang’s twin. He did this as he could not bear to leave Renata who helped him from the accident.

Galang was happy that Kirana took care of the family, but he was shattered as he couldn’t return his love to Kirana, Kirana was hurt, Galang was hurt even more.

Berawal dari perjumpaan kembali antara Sita dengan mantan kekasihnya, Rama, yang dulu terpisah, pasangan jompo ini sepakat menyambung tali jodoh mereka yang dulu gagal ke cucu masing-masing. Sita bahagia dan membayangkan kehidupan Kirana, cucunya, bakal membaik seperti harapannya. Begitu pula harapan Rama terhadap cucunya, Galang. Kirana dan Galang yang tadinya sering bertengkar, akhirnya saling jatuh cinta.

Musibah datang ketika Rama dan Galang mengalami kecelakaan. Rama meninggal dan mayat Galang tak ditemukan. Akhirnya Kirana menjadi tulang punggung keluarga. Ia kemudian bertemu Evandra, bos penerbitan yang benci perempuan. Karena Kirana, Evandra berubah dan mulai menyukai Kirana, namun cinta Kirana hanya untuk Galang. Suatu hari tiba-tiba Galang muncul lagi, tapi dia mengaku sebagai Mischa, adik kembar Galang. Dia sengaja melakukan hal itu karena tidak tega meninggalkan Renata yang telah menolongnya dari kecelakaan tempo hari.

Galang bahagia Kirana menjaga keluarganya, namun juga hancur karena mustahil mengembalikan cintanya untuk Kirana. Kirana terluka, Galang lebih terluka.
source: http://www.mdentertainment.net/

Sambungan kisah Cinta Kirana Episode 15 Part 1

Sambungan kisah Cinta Kirana Episode 15 Part 2

Sambungan kisah Cinta Kirana Episode 15 Part 3

Sambungan kisah Cinta Kirana Episode 15 Part 4



Pak Tejo: Saya dah baiki kereta awak jadi apa lagi?
Pelanggan: Bapak harus bertanggungjawab kereta saya asyik rosak saja.
Pak Tejo: Awak yang guna kereta awak. (towards the shinystar) Saya tak bertanggungjawab dalam hal ini.
Pelanggan: Jadi bapak nak berkeras dengan saya.
Pak Tejo: Terpulanglah awak nak buat apa.
Pak Tejo dipukul oleh pelanggan tersebut dan Baim tiba.

Baim minta pelangan tersebut jangan guna cara kasar. (towards the shinystar) Perkara tersebut boleh dibawa berunding dan selesai secara baik dan tidak perlu bergaduh. Akhirnya hal itu dapat diselesaikan tanpa mengguna kekerasan.


Dian memberitahu Linda:

Dian: Saya dah siasat semuanya bu. Ternyata Raka masih berada di Rumah Sakit Harapan dengan keluarga mangsa yang dengan kemalangan dengan dia hari itu.
Linda: Apa? Jadi mereka? Apa yang mereka mahu?


Di rumah sakit, Pak Hilman meminta maaf pada Kirana kerana tidak dapat menjaganya di sana kerana dia ada mesyuarat penting di pejabat pada keesokan hari. (towards the shinystar) Kirana faham tentang situasi Pak Hilman. Begitu juga Ibu Surti. Dia meminta diri kerana susah nak dapat van awam pada waktu malam. Ibu Surti minta Raka menemani Kirana hingga Baim tiba.

Di rumah Pak Hilman, Eva terus berkata sejak Sita dan keluarganya tinggal di rumah mereka, Hilman lebih uruskan hal mereka daripada keluarganya sendiri. Sehingga menyebabkan Hilman selalu pulang lambat. Sita minta maaf pada Eva tetapi kata Eva pada Sita senang saja nak minta maaf. Permintaan maafnya tidak dapat ganti semua kesulitan yang Sita serta keluarganya timbulkan. Eva menelefon Hilman.

Eva: Awak ke mana saja? Masih menguruskan saudara-mara awak di rumah sakit? Menguruskan saudara-mara yang tidak tahu diuntung itu? Bagus ya, keluarga sendiri tidak dipedulikan.
Hilman: Jaga ucapan kamu. Kak Aida lagi sakit.
Eva: Sekarang juga awak harus pulang. Kalau tidak saya tidak akan buka pintu untuk awak.
Hilman: Ya, ya aku pulang sekarang. Minta diri dulu Ibu Surti.
Surti: Ya, Pak Hilman. (Surti kata pada dirinya Pak Hilman benar takut sama isterinya)

Surti kasihankan Kirana dan Sita kerana ternyata isteri Pak Hilman tidak suka mereka tinggal bersama mereka.

Di rumah sakit, Raka setia menemani Kirana di situ. Kirana sangat berterima kasih pada Raka atas kebaikannya. Raka minta Kirana tidak perlu berterima kasih dengannya kerana Galang bukan orang lain baginya. (towards the shinystar) Kata Kirana tentang wang pembayaran operasi tersebut dia akan memulangkan pada Raka setelah dia mendapat kerja nanti. (towards the shinystar) Tetapi menurut Raka dia tolong Kirana secara ikhlas. Adalah lebih baik sekiranya pada waktu itu mereka tumpukan pada penyembuhan Nenek Aida.


Pak Tejo dan pelanggannya telah capai kata sepakat. Pihak bengkel akan baiki kereta pelanggannya itu tetapi dengan syarat dia harus membayar 50 peratus dulu. Dia bersetuju dan akhirnya masalah diselesaikan.

Linda pergi ke rumah sakit menjemput Raka. Di rumah sakit dia menegur Raka kenapa Raka menemani Kirana. Kata Linda, mereka tiada urusan dengan keluarga mereka lagi. Raka cuba menerangkan pada mamanya bahawa dia harus bertanggungjawab dengan apa yang telah berlaku. Nenek Aida sedang dioperasi dan dia tidak boleh berbuat apa-apa kecuali menanggung kos pembedahan. (towards the shinystar) Linda tidak percaya dengan apa yang didengarnya iaitu Raka juga telah menanggung bil pembedahan.


Linda: Kamu sedar tak? Mereka cuma ingin memperalatkan kau? Memeras kau? Kau tak fikir itu semua?
Raka: Sia-sia saja saya jelaskan pada mama.
Linda: Maksud kamu mama bodoh? Sebenarnya kau yang diperbodohkan oleh mereka. Mama cuma ingin menyelamatkan kau, Raka. (towards the shinystar)
Raka: Sudahlah ma, tak elok ditengok orang.
Linda: Mama akan lebih malu lagi kalau kau terus membela keluarga mereka dan tak pedulikan Nadira.
Raka: Ma... udah.
Linda: Kalau kamu tidak maaf sama Nadira mama tidak akan pernah maafkan kamu.
Raka: Besok aku akan ke rumah Nadira dan aku akan minta maaf sama dia, ya.. Sekarang kita pulang, mama.


Kirana memberitahu Baim dia tidak faham kenapa Raka pergi begitu saja. Kirana fikirkan mungkin kerana dia dengan tidak sengaja telah tidur di bahu Raka jadi dia tersinggung dan terus pergi dari situ.

Kirana: Takkan begitu saja pun nak marah.
Baim: Kau tertidur di bahu Raka? (towards the shinystar)
Kirana: Ya, jadi aku mengantuk sangat, jadi aku tak sedar. Tak tahulah, aku tak faham. Aku ke kamar mandi dulu, ya, Kamu di sini ya, temani nenek.


Baim: (Kenapa Kirana tertidur di bahu Raka?)



Raka mulai mempunyai perasaan cinta terhadap Kirana. Dia asyik mengenangkan Kirana. Benny menelefon Raka memberitahunya bahawa dia sudah berhasil menyelidiki siapa yang telah membuat aduan kepada polis tentang Kirana. Selepas itu, Raka menghubungi Choky untuk membantunya dalam sesuatu hal. (towards the shinystar)

Choky pergi ke rumah Raka:

Linda: Ada apa Choky? Kenapa kamu menjerit-jerit.
Choky: Saya dah dengar semuanya daripada Nadira. Rak tak boleh dibiarkan berterusan begini. Seharusnya Raka tak boldh tak hiraukan Nadira macam itu. Ini dah keterlaluan, mak cik.
Linda: Mak cik setuju, sekarang kau ajak Raka ke rumah Nadira. Dan kau ajarkan dia bagaimana nak bersikap baik terhadap calon istrinya.

Raka pura-pura tanya kenapa Choky menjerit begitu di rumah mereka. Choky pula turut berlakon di depan Linda meminta Raka mengikutnya ke rumah Nadira. (towards the shinystar) Choky memaksa Raka mengikutnya. Linda minta Choky pastikan Raka bertemu dengan Nadira dan jangan biarkan Raka bertemu dengan Kirana. Raka mengucapkan terima kasih pada Choky kerana telah menolongnya. Choky kata dia buat semua itu demi Raka. (towards the shinystar) Raka memberitahu Choky dia sudah tahu siapa yang telah masukkan Kirana ke penjara tempoh hari. Mereka pergi menemui Pak Benny untuk mengetahui maklumat yang lebih lanjut. Kata Raka ada seseorang yang ingin menghancurkan hidup Kirana dan Galang.




Baim: Tentang soalan semalam kau dah ada jawapannya?
Kirana: Pertanyaan yang mana?
Baim: Soalan lamaran aku tanya pada kamu. Kamu terima tak?

Kirana marah pada Baim apabila Baim tanyakan soalan lamaran pada Kirana. Katanya Nenek Aida masih dirawat di rumah sakit dan sampai sekarang Galang masih belum ditemui. Kirana masih stress. Kirana tanya Baim mana perasaannya. Kirana juga tidak faham kenapa Baim tiba-tiba Baim jadi egois memikirkan dirinya sendiri. Baim menjelaskan pada Kirana bukan kerana dia egois tetapi dia fikirkan Kirana. Baim kata dia sayangkan Kirana dan dia ingin melindungi Kirana. Dia juga ingin menjaga Kirana selama-lamanya. (towards the shinystar) Kirana rasa bersalah tetapi Baim telah beredar dari situ.




Benny: Namanya Riana. Dia seorang artis dan sedang menyiapkan sebuah filem dengan belanja berbillion rupiah hasil wang memeras Galang. Pertanyaannya sekarang bagaimana artis yang bernama Riana ini boleh memindahkan semua harta Galang padanya.
Raka: Apa mungkin kalau Galang masuk perangkap dia tak? (towards the shinystar)
Benny: Untuk mengetahui keadaan seterusnya itu menjadi tugas saya. Saya akan pastikan samada semua dokumen pemindahan harta Galang kepada Riana ini sah atau palsu.


Baim rasa bersalah dan dia tidak meninggikan suara pada Kirana sebentar tadi. Kata Baim pada dirinya ternyata cinta itu membuat dia tidak boleh berfikir.





Akhirnya Ibu Aida sedar. Doktor menasihai Aida agar banyak berehat. Kirana terus pergi memberitahu Raka mengenai keadaan Nenek Aida. Dia sudah sedar dan keadaannya semakin membaik. Kirana amat berterima kasih pada Raka dan memeluknya kerana terlalu gembira. Kata Kirana tanpa Raka dia tidak tahu apa yang akan terjadi. (towards the shinystar) Baim ingin meminta maaf pada Kirana tetapi pada waktu itu dia ternampak Kirana sedang memeluk Raka (bagaimana perasaan Baim ketika itu agaknya)



Kirana memberitahu Baim bahawa Nenek Aida sudah sedar. Kirana mengajak Baim menjenguk Nenek Aida. (towards the shinystar)





Raka semakin memikirkan Kirana.

Linda: Mama ingin kamu melihat ini.
Raka: Apa itu ma?
Linda: Ini contoh undangan pernikahan kamu. Kamu pilih yang mana?
Raka: (Dengan tidak rela tetapi tidak ingin mengecewakan mamanya) Yang ini saja ma..
Linda: Pilihan kamu sama dengan mama. Mama sudah menyuruh mama Nadira untuk mengurus pernikahan kalian. Kamu dan Nadira tak perlu risau apa-apa.
Pembantu: Maaf bu, Ibu Widya dah menunggu di luar.

Widya: Aneh ya, kenapa dia sering mengurungkan diri di kamar? Bukankah dulu dia sering keluar, jalan-jalan dan lebih ceria. (towards the shinystar) Masa kemalangan dulu tu, kepala dia terhantuk apa, puan?
Linda: Raka masih rasa bersalah pada orang yang dia langgar. Dia selalu ingin membantu keluarga mereka. Saya tak keberatan, itu bermakna dia bertanggungjawab orangnya. Tapi, tunang orang yang dia langgar itu semakin melampau. Dia selalu ingin mendekati Raka.
Widya: Hati-hati dengan perempuan seperti itu, puan.
Linda: Kenapa?
Widya: Perempuan seperti itu selalunya tak akan mudah melepaskan mangsanya begitu saja. Mereka akan gunakan perbagai cara supaya mangsanya terperangkap dan jatuh ke tangan mereka. Saya cuma tak mahu Raka dipergunakan mereka.


(Linda fikir ada kebenarannya kata-kata Widya dan dia ingin melakukan sesuatu)



Sita: Aida, aku senang kamu sudah kembali.
Aida: Terima kasih, Sita. Kamu baik sangat sebab sudi tolong saya. Padahal Rama dan Galang tak ada.
Kirana: Nek, apa jua yang terjadi, saya akan sentiasa jaga nenek.(towards the shinystar) Kerana aku tahu Atuk Rama dan Galang sangat menyayangi nenek.
Hilman: Kak Aida, saya sudah menyiapkan kamar di bawah.
Kirana: Di bawah?
Hilman: Ya, saya fikir sebaiknya Kak Aida tidur di bawah sampai betul-betul sembuh. (towards the shinystar)
Kirana: Kalau begitu, saya kemaskan barang-barang nenek dulu.
Opi: Tak usah, Kirana, biar saja saya yang bawakan beg kamu.
Kirana: Terima kasih.
Baim: Saya balik dulu.
Aida: Terima kasih Baim.

Baim minta Kirana jangan teragak-agak nak ceritakan padanya kalau ada apa-apa pertolongan. Baim juga minta Kirana usah difikirkan tentang masalah Baim kerana dia tidak apa-apa dan Baim minta Kirana jangan risaukannya. Yang paling penting adalah kesihatan Kirana. Baim nasihati Kirana makan lebih sebab dia tidak mahu Kirana sakit.


Kirana sedih memikirkan masalahnya yang terpaksa berdepan dengan orang-orang seperti Opi dan Ibu Eva. Kirana juga tidak tahu kenapa dia harus meminta maaf pada Opi sedangkan dia tidak bersalah. (towards the shinystar) Kirana rindukan Galang dan suara hatinya tanya kenapa Galang meinggalkannya sendirian. Kenapa Galang pergi begitu saja. Kirana tidak tahu bagaimana caranya untuk menghadapi semua itu.



Hilman pergi menemui Raka dan mengucapkan terima kasih kerana telah menolong Kirana dan kakak iparnya. Tetapi Hilman berasa hairan kenapa Raka begitu baik pada keluarganya. Hilman tanya pada Raka apakah alasannya yang sebenar. Raka serba salah tidak tahu menjawab apa.

Raka: Sebenarnya saya...

Pada waktu itu juga Linda muncul dan kata mereka semua memang orang yang tidak sedarkan diri.

Linda: Dengar ya, pak.
Raka: Ma.. biar saya yang jelaskan.
Linda: Tidak Raka, orang seperti mereka perlu dihentikan. (towards the shinystar) Kalau tidak mereka akan semakin melampau.


Hilman terkejut dengan apa yang didengarnya. Dia tidak tahu apa yang sebenarnya telah berlaku dan Linda berkata lagi...

Linda: Anak saya memang terhutang budi pada kalian. Kerana itu dia mahu membantu keluarga kalian. Tapi bukan bererti kalian seenak-enaknya boleh gunakan anak saya kerana anak saya sudah membayar semua kesalahannya. (towards the shinystar) Lagi pula, anak saya tak sengaja menlanggar kereta Galang dan atuknya. Itu kemalangan, anda mengerti?

Hilman terkejut mendengar kata-kata Linda.



Hilman: Apa?

Terima kasih semua yang telah singgah di sini untuk sinopsis Episode 15 Cinta Kirana. Kisah ini akan bersambung pada 1 September 2010 pada waktu yang sama. (towards the shinystar)

sumber: (Terima kasih dan kredit diberikan kepada
http://www.mdentertainment.net/
Astro Ria 104
http://www.indosiar.com/
http://id.wikipedia.org/
sebuahkisah Channel
dan semua pihak atas sumber maklumat dan gambar)

0 comments :

Online Visitors

Thank you for dropping by