Wednesday, December 23, 2009

EPISODE 6 & 7 - SINOPSIS(SUMMARY) SINETRON TASBIH CINTA PADA 22 DISEMBER 2009 PUKUL 2.00 PETANG DI TV3 - Laudya Chintya Bella sebagai Bella


Sinopsis Tasbih Cinta Episod 6 & 7 dalam slot sinetron TV3 pada 22 & 23 Disember 2009

Sinetron: Tasbih Cinta
Terbitan: MD Entertainment
Lagu Pembukaan Tema: Menyesal oleh Ressa Herlambang
Penutup Tema: Menyesal oleh Ressa Herlambang
Jumlah episode: 105


Dibintangi oleh:

Laudya Chintya Bella sebagai Bella
Andrew Andika sebagai Jo
Bayu Kusuma Negara sebagai Rafi
Helsi Herlinda
Dicky Chandra
Nella Anne
Benny Ruswandi
Nenny Triana
Alessia Cestaro
Bobby Rakhman sebagai Elsye

**********************************************************************


Video klip Menyesal (Lagu Tema OST Tasbih Cinta) - Ressa Herlambang


Pembukaan Tema Tasbih Cinta/Opening Theme Song Tasbih Cinta


Lirik Lagu Menyesal (Lagu Tema Tasbih Cinta) - Ressa Herlambang

semula ku tak yakin
kau lakukan ini padaku
meski di hati merasa
kau berubah saat kau mengenal dia

reff:

bila cinta tak lagi untukku
bila hati tak lagi padaku
mengapa harus dia yang merebut dirimu

bila aku tak baik untukmu
dan bila dia bahagia dirimu
aku kan pergi meski hati tak akan rela

* terkadang ku menyesal
mengapa ku kenalkan dia padamu

repeat reff [2x]
repeat *

**********************************************************************
Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episode6pada 22 Disember 2009

Episode 6 bermula dengan:


Bella: Rafi, kenapa kamu tak halang Pak Jojo? (Rafi terus beredar dari situ tanpa menjawab pertanyaan Bella)Bella tertanya pada dirinya adakah dia yang bersalah?
Bella mengejar Rafi yang telah pergi dari situ:
Rafi: Apa lagi?
Bella: Kenapa kau pergi begitu saja?
Bella: Pak Rafi, kau janji nak lunaskan semua pembayaran. Sekarang, mana baki bayarannya?
Rafi: Kau masih berani minta wang daripada aku? Kamu sedar tak? Semua pekerjaan kamu tak ada yang beres.
Bella: Tak ada yang beres? Maksud Bapak?



Rafi: Tanya lagi? Eh, aku suruh kau dekati Jojo dan buat dia jatuh cinta pada kamu tapi dia membenci kamu. Kamu tahu tak masalah sebenarnya? Sebenarnya kamu ni bodoh atau.... Sekarang kamu fikirkan hari ini Jojo marah. Dia dah tahu kamu dah membohongi dia selama ini, dia sudah pecat kamu, Bell.. Kamu sudah keluar dari pejabatnya dan kehidupannya. Dan kamu masih mahu minta wang padaku? Fikir ya.. semua perjanjian kita sudah selesai. Sudah berakhir.
Bella: Bagaimana aku nak dapatkan wang untuk biayai rawatan Lina?
Rafi: Itu bukan urusan aku. Aku tak mahu bantu kamu. Kamu uruskan ia sendiri.

Babak yang lain: Jojo terkenangkan apa yang sebenarnya berlaku di hospital



Kasih menelefon anaknya dan tanya dia kini berada di mana.
Jojo: Tadi saya ada urusan sikit. Mama jangan risau. Jo dalam perjalanan pulang menaiki teksi.


Jojo menerima sms daripada Bella meminta maaf kepadanya atas segalanya.




Juleha: Maafkan ibu, Bella. Ibu telah sangka pada kamu. Ibu tidak percaya kamu cari wang untuk Lina. Maafkan Bella juga, ibu sebab Bella sekarang sudah tidak boleh bekerja lagi.


Bella: Bella sudah dipecat, bu.
Juleha: Sudahlah, serahkan semua kepada Allah Allah pasti membantu dan beri jalan buat kita. Lagipun Lina pasti akan sembuh, ibu percaya. Lina dikeliling oleh ramai orang yang sayang padanya.



Babak yang lain



Alyse: Mak Cik Jule, aku mesti lari.
Juleha: Alyse, kau nak ke mana?n Kenapa kau ke sini?
Alyse: Begini, saya ada janji dengan Bella untuk jenguk Lina tapi Bella tiada pula. Saya pergi dulu.



Juleha: Kenapa bohong mak cik selama ini? Lain kali jangan berani menipu mak cik. Mak cik hairan dengan kamu. Kenapa kamu tak cakap yang Bella kerja di hotel.. tak adalah mak cik marah padanya.
Elyse: Jadi, mak cik dah tahu semuanya?
Juleha: Ya, saya dah tahu semuanya...


Jojo: Kenapa kamu masih ada di sini?
Bella: Aku sedang kemaskan barang saya.
Jojo: Ternyata Bella tak serendah yang aku sangka. Aku dah salah sangka. Bella, kenapa kamu tak terus-terang tentang adik kamu yang sedang sakit? Kenapa kamu tidak pernah cerita tentang adik kamu yang sedang sakit? Terus kenapa juga kamu beri resume palsu? Jika kamu jujur, mungkin saya akan mengerti.
Bella: Kerana saya mengerti, pasti bapak ingin orang yang pintar dan berpengalaman kerja di sini. Sedangkan saya tiada pengalaman apa-apa. Maaf Pak, saya sudah bohong. Saya berbohong keana saya ingin sangat dapat pekerjaan ini. Maaf Pak, saya mahu tanya sama bapak. Bagaimana perasaan bapak kalau bapak tahu Pak Rafi sakit keras? Apa yang akan bapak lakukan?
Jojo: Tidak, kamu jangan kata begitu. Rafi baik-baik saja.
Bella: Pasti bapak tak sanggup bayangkan hal itu.


Bella: Sekarang saya sedang berdepan dengan masalah itu. Cuba bapak bayangkan saudara saya, dia sakit keras, dia tak akan sembuh dan umurnya tak panjang. Apa yang bapak rasakan? Sekarang saya sedang rasakan hal ini.





Jojo: Aku harus halang Bella.
Jojo: Kamu belum boleh pergi sebelum selesaikan kerja kau.
Bella: (Dalam hati Bella dia sedang fikirkan apa yang dikehendaki oleh Pak Jojo Aku mesti selesaikan kerja aku dulu? Apa maksudnya? Maksudnya? Jangan-jangan dia tak jadi pecat aku.)


Bella: Terima kasih Pak, saya berjanji akan kerja dengan lebih baik dan tak akan lakukan kesalahan lagi. Terima kasih.



Kasih bancuh kopi untuk suaminya tetapi suaminya tanya kenapa dia yang buatkan untuknya kopi. Adakah mereka tidak ada pembantu yang boleh buatkan kerja itu. Kasih kata dia yang mahu bancuhkan dan dia rasa senang membancuh kopi untuk suaminya.


Surya: Buat aku, sesiapa saja yang buat kopi ini tiada salahnya tetapi harus sesuai dengan seleranya. Bancuhan kopi kamu tak sedap. Di dalam hidup aku harus mendapat apa yang aku mahu. Faham kamu?


Surya: Sudahlah hapus air mata buaya kamu. Kamu fikir aku akan kasihan kamu? Cukuplah aku tertipu dengan helah kamu. Aku benci dengan kamu. Rafi anak aku jadi bodoh gara-gara kamu. Saat ini dia kerja di hotel tapi dia tidak pandai buat kerja pejabat. Ini semua salah kamu. bawa masuk kopi ini semula.


Rafi telefon kawannya kata Bella itu tidak berguna dan dia minta bantuan untuk mencari pengganti dia. Rafi minta Tika diajak sekali.


Rafi: Kamu buat apa di sini?
Bella: Sedang kerja.
Rafi: Bukankah kau dah....
Bella: Aku tak jadi dipecat sama Pak Jojo.
Rafi: Ya bagus kalau begitu. Jadi mulai sekarang kamu mesti berusaha dekati Jojo. Tadi baru aku nak cari pengganti kamu.


Bella: Oh jadi kamu mahu pecat aku?
Rafi: Tak, bukan begitu maksud aku. Kalau kamu tak jadi dipecat sama Jojo bererti segala perjanjian kita masih berjalan. Kamu mesti buat apa yang kita telah janjikan.
Bella: Kalau begitu kamu harus bayar baki wang yang kamu janjikan itu juga. Mana wangnya?
(Dalam hati Rafi, katanya Bella sudah pandai beri arahan kepadanya)
Bella: Bagaimana?
Rafi: Okey Okey aku akan bayar tapi buktikan dulu yang kamu boleh dekati Jojo.


Jojo muncul di pertengahan perbualan Rafi dan Bella.
Jojo: Kamu buat apa di sini? Setiausaha aku sedang bekerja. Kamu tak patut kacau dia.
Rafi: Okey Okey sekarang.. aku keluar.


Bella pada dirinya: Kenapa aku harus terbabit dengan dua adik-beradik ini?


Doktor memberitahu Juleha anaknya, Lina harus segera dibedah untuk mencegah daripada keadaan yang akan menyebabkan Lina bertambah tenat. Doktor juga menasihati Juleha untuk menyelesaikan bayaran bil rawatan anaknya itu supaya anaknya boleh dibedah dengan segera. Menurut doktor itu juga jangan sampai terlambat, lebih cepat menjalankan pembedahan adalah lebih baik untuk Lina. Bil untuk pembedahan tersebut adalah berjumlah sebanyak Rp30juta.

Rafi ingin meminjam wang daripada Jojo. Tetapi menurut Jojo dia dah terlanjur kata kepada papa mereka bahawa dia tidak akan pinjam wang kepada Rafi lagi. Rafi kata Jojo kedekut dengannya. Kata Rafi dia akan pinjam daripada orang lain sahaja kerana Jojo tidak mahu pinjamkan kepadanya. Jojo kata dia tabik ataspertolongan Rafi pada Bella dan keluarganya. Rafi tanya Jojo sejak bila pula dia ambil berat tentang semua itu. Bukankah Jojo selalu fikirkan soal perniagaan selama ini.


Bella menerima panggilan daripada Juleha mengatakan. Bella tidak tahu bagaimana hendak memberitahu kepada Pak Jojo bahawa mereka memerlukan wang untuk pembedahan Lina.


Jojo tanya Bella keadaan Lina. Bella serba salah apa yang hendak dijawabnya? Akhirnya Bella cuma kata Lina dalam keadaan yang beransur pulih. Mendengar hal itu, Jojo kata Bella boleh tumpukan perhatiannya dalam kerjanya memandangkan keadaan Lina yang telah bertambah baik.



Ibu Sari menjenguk Jojo di pejabatnya. Ibu Sari tanya Jojo di mana Bella telah pergi. Kata Jojo Bella sudah pergi makan tengahari.
Jojo: Jo baru tahu semalam kalau Bella bekerja di sini kerana dia perlukan wang untuk membiayai bil perubatan adiknya. Mula-mula Jo sangat marah dengan dia sebab dia berani memberi resume palsu tapi selepas tahu cerita yang sebenarnya Jo tak jadi untuk pecat dia.
Ibu Sari: Kasihan Bella. Dia terlalu muda untuk memikul tanggungjawab yang besar. Jo, nenek akan bantu Bella. Nenek akan tuliskan cek untuk Bella.
Jojo: Nenek, Jo harus tanya Bella dulu. Nanti dia tersinggung pula kalau kita membantu dia.
Ibu Sari: Betul juga kata kamu. Kita tidak boleh membuat keputusan begitu saja. Nanti kamu tanya Bella. Selepas itu beritahu nenek secepat mungkin.



Surya marahkan Kasih apabila dia tidak memberitahunya Rafi telah ditampar oleh Ibu Sari.
Kasih menjelaskan kepada Surya bahawa Ibu Sari telah menganggap anak-anak mereka seperti cucunya sendiri. Oleh itu memang patut dia marahkan cucunya dan Kasih yakin Ibu Sari lakukan semua itu kerana dia sayangkan Rafi. Tetapi Surya kata selama ini Ibu Sari telah menganggap mereka tidak lebih dari sebagai pembantunya sahaja. Surya kata dia tahu kenapa Ibu Sari lakukan semua ini. Semua itu adalah untuk mereka sedar diri. Kasih tidak mahu suaminya berfikiran demikian kerana Ibu Sari ikhlas pada keluarga mereka. Surya tidak suka isterinya yang selalu dengar kata orang lain. Katanya sampai bila baru dia ingin mendengar cakapnya. Suara hati Surya berkata dia tidak akan membiarkan Ibu Sari bermaharajalela. Surya mahu bertindak secepatnya supaya dia boleh hidup dengan aman.



Di pejabat, Bella risaukan tentang ibunya yang pasti sedang tunggu dia untuk mendapatkan wang untuk bayaran pembedahan Lina. Tetapi di suatu sudut yang lain Bella tidak tahu harus bagaimana lagi. Jojo tanya Bella kenapa dia kelihatan gelisah. Bella minta kebenaran daripada Jojo untuk pulang dengan lebih awal untuk jenguk adiknya di hospital. Jojo tanya adakah sekiranya dia pulang lebih awal Lina akan sembuh segera. Jojo memberi cadangan kepada Bella adalah lebih baik sekiranya dia kerja lebih masa di pejabat. Dengan begitu Bella boleh dapat wang tambahan untuk biaya perubatan Lina.
Bella: Saya tak tahu nak buat apa. Lai pun saya masih belum mahir. Saya rasa saya tak layak dapat wang kerja lebih masa.
Jojo: Nanti aku ajar.



Surya: Apa kamu lakukan di sini.
Staf: Maaf Pak. Saya cuma masukkan fail dalam laci supaya saya boleh pulangkan kunci ini. Saya tinggal dulu Pak. (Surya merampas kunci itu daripada stafnya.)
Surya pada dirinya: Dia begitu ketakutan sekali sampai dia tidak berani menatap wajah aku. Jangan-jangan dia sudah lihat fail itu. Sebelum dia bertindak pagi esok aku akan pecat dia.





Bella masih belum mahir menggunakan komputer. Bella tersilap tekan "delete" dan datanya hilang dipadamkan. Bella risau. Bella rasa dirinya bodoh apabila telah diajar macam mana pun dia tetap tidak ingat apa yang telah dipelajari. Jojo muncul pada waktu itu dan ajar Bella semula.








Jojo pada dirinya: Gila... dalam waktu yang singkat Bella sudah berjaya ubahkan keadaan. Lepas Jojo bersimpati dia terus ambil kesempatan. Patutnya aku yang ajar dia.



Jojo ingin menghantar Bella ke hospital tetapi Bella kata dia boleh naik kenderaan bas sahaja.



Rafi: Bell, aku mahu kamu ikut aku ke pesta hari ini.
Bella: Tak mahu, aku nak ke hospital.
Rafi: Aku tak mahu tahu, kamu harus ikut arahan aku. Kalau tidak kamu tidak akan dapat wang dari aku.
Bella: Rafi, kenapa kamu jadi memaksa begini.
Rafi: Aku tak nak kamu rosakkan rancangan aku.
Bella: Apa kaitannya dengan aku? Aku tak mahu ikut.
Rafi: Bell, dengar ya, aku serius. Kalau kamu tak mahu ikut aku dan turut apa yang aku mahu, aku pastikan esok Jojo pecat kamu dan tak dapat wang langsung. Aku boleh dapatkan gadis mana yang aku mahu untuk dekati Jojo.
Akhirnya Bella terpaksa ikut Rafi.


Dalam perjalanan pulang Jojo terkenangkan apa yang Rafi telah katakan padanya tentang kenapa Rafi beri Bella pekerjaan.




Jojo pergi ke hospital untuk berjumpa dengan Bella untuk mengetahui keadaan Lina. Ibu bapa Bella amat berterima kasih kepada Jojo kerana telah memberi Bella pekerjaan di hotel sebagai setiausaha. Kata Jojo dia ke sana untuk bertemu dengan Bella dan pastikan semuanya dalam keadaan baik. Jojo hairan apabila dia mengetahui Bella masih belum pulang lagi padahal dia telah meninggalkan pejabat sejak petang tadi.




Tari diperkenalkan kepada Surya.

Babak yang lain:






Bella: Jangan hanya kerana aku kerja di tempat kamu, kamu boleh suruh aku buat apa saja. Dah berapa kali aku kata, aku tak mahu minum itu.
Rafi marah kepada Bella kerana telah berani meninggikan suara padanya.
Rafi: Aku akan pastikan esok Jojo pecat kamu.
Jojo tiba pada waktu itu dan marah kepada Rafi.
Jojo: Cukup... Kamu dah keterlaluan. Jangan mentang-mentang Bella ini adalah bawahan kamu, kamu boleh buat apa saja. Kamu sudah mabuk! Otak kamu sudah tidak beres. Sekarang kamu pulang bersama aku.




Bella yang ada bersama Jojo dan Rafi tidak tahu kenapa keadaan menjadi kecoh. Jojo dan Rafi bergaduh di depan rumah mereka.
Rafi: Jadi kamu lebih rela bela dia daripada adik kamu sendiri. Saudara kamu, Jo.


Ibu Sari: Tadi nenek nak ajak kamu berdua pergi membei-belah bersama nenek. Tapi lebih seronok sekiranya ajak Bella saja. Ayuh Bell, ikut ibu...


Surya: Saya nak tawakan sesuatu untuk awak. Kamu mahu kerja di pejabat saya? Khusus sebagai setiausaha peribadi saya.
Tari: Bagaimana ya Pak Surya. Saya fikir-fikirkan dulu ya.
Surya: Kalau kamu mahu, saya akan bayar gaji lebih mahal berbanding dengan kerja kamu sekarang. Bukan cuma itu, saya akan berikan kamu pelbagai faedah. Dan asal kamu tahu, kamu tidak akan menyesal menerima tawaran daripada saya.



Nampaknya nenek mesra dengan Bella begitulah apa yang difikirkan oleh Rafi.




Ibu Sari memberi kalung sebagai hadiah kepada Bella. Pada mulanya Bella tidak mahu menerima kalung tersebut. Menurutnya dia tidak sesuai untuk menerimanya tetapi Ibu Sari kata dia sengaja belikan kalung itu untuk Bella. Kata Ibu Sari sekiranya Bella enggan menerimanya dia akan tersinggung. Selepas itu Bella mengucapkan terima kasih kepada Ibu Sari lagi atas pemberian kalung itu kepadanya dan dia berjanji akan simpan kalung itu.


Setelah Ibu Sari meminta pemandu mereka hantar Bella pulang dia masuk ke rumah dan pada waktu itu Rafi muncul dan merampas kalung tersebut daripada Bella. Dia enggan memulangkan kepada Bella kalung itu.
Rafi: Ternyata kamu tak sebodoh yang aku sangkakan. Kamu ambil kesempatan atas keadaan adik kamu yang sakit untuk mendapatkan simpati keluarga aku. Setelah keluarga aku kasihankan padamu, kamu 'rampas; keluarga aku. Bell, perhiasan ini kepunyaan keluarga aku. Bukan kepunyaan kamu.
Bella: Kamu jangan menuduh sebarangan. Aku langsung tiada niat untuk mengambil kesempatan keluarga kamu.
Rafi: Jangan berdalih. Aku tahu sikap orang miskin seperti kamu tapi aku juga tahu cara menguruskan orang macam kamu.



Rafi: Aku yang bayar kamu. Jangan harap untuk mendapat lebih daripada itu. Dan jangan kamu lupa dari mana kamu berasal. Ingat itu.


Kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 7 akan bersambung hari esok, 23 Disember 2009 pada waktu yang sama. Sekian, kemas kini daripada shinystar untuk semua.

***********************************************************************
Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 6

Setelah JOJO mengetahui kalau sebenarnya BELLA bekerja di hotelnya adalah demi membiayai pengobatan kakaknya, JOJO merasa terenyuh dan merasa bersalah. JOJO akhirnya membatalkan niatnya untuk memecat BELLA.

Sementara itu, SURYA marah besar saat mengetahui kalau SARI menampar RAFI. SURYA tidak terima perlakuan SARI, walaupun KASIH sudah berusaha menjelaskan kalau apa yang dilakukan SARI karena SARI perduli dan sayang pada RAFI. SARI hanya berusaha mendidik RAFI. Namun SURYA tetap tidak terima.

SURYA akhirnya memutuskan untuk segera melaksanakan rencananya untuk mengambil alih seluruh harta kekayaan SARI. Namun mendadak, SURYA panik, saat mengetahui kalau sekretarisnya seperti sudah mengetahui dan membaca rencana pengalihan harta milik SARI ke dirinya.

Sementara itu, di tempat lain, RAFI memanfaatkan posisi BELLA sebagai bawahan, untuk mengajak BELLA pergi ke pub, menemani dirinya bersenang-senang dengan teman-temnanya. RAFI juga sampai memaksa BELLA untuk minum. Walaupun BELLA menolak, RAFI tetap memaksa.

RAFI bahkan mengancam akan memecat BELLA dan membiarkan BELLA tidak bisa membantu biaya pengobatan LINA yang butuh biaya besar buat operasi. Namun beruntung, JOJO cepat datang dan membantu BELLA. JOJO marah besar pada RAFI dan menarik RAFI pulang dari pub.

Pertengkaran antara RAFI dan JOJO tidak bisa dihindari. RAFI marah besar dan akhirnya benci pada BELLA, karena merasa BELLA sudah berhasil merebut perhatian semua orang dan merasa BELLA sudah memanfaatkan keluarganya untuk mendapatkan banyak uang.

Apakah yang terjadi selanjutnya pada BELLA? Mampukah BELLA mendapatkan uang untuk biaya operasi LINA?





Gambar-gambar dari petikan sinetron Tasbih Cinta Episode 6

***********************************************************************
Video klip sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 6


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 6 Part 1


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 6 Part 2


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 6 Part 3


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 6 Part 4


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 6 Part 5


Sinopsis Tasbih Cinta Episod 7 dalam slot sinetron TV3 pada 23 Disember 2009

Sinetron: Tasbih Cinta
Terbitan: MD Entertainment
Lagu Pembukaan Tema: Menyesal oleh Ressa Herlambang
Penutup Tema: Menyesal oleh Ressa Herlambang
Jumlah episode: 105


Dibintangi oleh:

Laudya Chintya Bella sebagai Bella
Andrew Andika sebagai Jo
Bayu Kusuma Negara sebagai Rafi
Helsi Herlinda
Dicky Chandra
Nella Anne
Benny Ruswandi
Nenny Triana
Alessia Cestaro
Bobby Rakhman sebagai Elsye

**********************************************************************


Video klip Menyesal (Lagu Tema OST Tasbih Cinta) - Ressa Herlambang


Pembukaan Tema Tasbih Cinta/Opening Theme Song Tasbih Cinta


Lirik Lagu Menyesal (Lagu Tema Tasbih Cinta) - Ressa Herlambang

semula ku tak yakin
kau lakukan ini padaku
meski di hati merasa
kau berubah saat kau mengenal dia

reff:

bila cinta tak lagi untukku
bila hati tak lagi padaku
mengapa harus dia yang merebut dirimu

bila aku tak baik untukmu
dan bila dia bahagia dirimu
aku kan pergi meski hati tak akan rela

* terkadang ku menyesal
mengapa ku kenalkan dia padamu

repeat reff [2x]
repeat *

**********************************************************************

Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episode 7 pada 23 Disember 2009

Penghujung Episode 7 sinetron Tasbih Cinta



Ibu Sari: Akhirnya kamu pulang juga Rafi. Nenek tunggu dari tadi.
Rafi: Nenek cari Rafi? Memangnya ada apa?
Ibu Sari: Ada apa? Ada apa? kamu jangan pura-pura tak tahu sama nenek. Kamu fikir kalau nenek tak marah sama kamu? Mulai hari ini, kamu ikut nenek ke hotel. Nenek nak lihat cara kamu belajar kendalikan hotel daripada Jojo.
Rafi: Nenek nak saya belajar dari dia?
Ibu Sari: Ya, kenapa? Kamu tak mahu?
Rafi: Mahu.(Dengan keberatan Rafi terpaksa bersetuju untuk belajar daripada Jojo)
Ibu Sari: Ya sudah, sana salin baju.
Rafi: Iya..






Surya: Suka hati saja dia marah Rafi. Ini tak boleh dibiarkan.
Kasih: Mas, Mas... jangan Mas... Mas sabar dulu Mas. Ibu Sari buat begitu demi kebaikan Rafi. Selama ini kita manjakan dia. Sebab itu dia tak pandai tanggungjawab. Dia selalu berfoya-foya. Ini masanya untuk bekerja.
Surya: Kalau yang ini masuk akal. Saya boleh terima. Tapi kalau dia tampar Rafi lagi saya tak boleh terima.


Kasih: Tapi Mas, Ibu Sari lakukan itu semua kerana dia sayangkan Rafi.
Surya: Bising saja. Lebih baik saya pergi kerja daripada mendengar leteran kamu.







Ibu Sari: Rafi, kenapa bingung di situ, ayuh...



Jojo: Bella, kamu pergi ke meja penyambut tetamu dan tanya tentang Tuan Kimura dan Tuan Minoro sudah pesan meja ke belum.
Bella: Baik Pak.








Jojo bertembung dengan kawan-kawannya di hotel. Mereka memuji kecantikan setiausaha Jojo. Kata mereka, semalam mereka ternampak Bella bersama Rafi dan kata mereka, Bella masih tenang walaupun Rafi memaksa dia minum alkohol. Mujur Bella masih tenang dan bertegas.
Jojo: Sampai begitu sekali?


Kata salah seorang daripada mereka lagi, gadis secantik Bella tidak padan dengan Rafi. Mereka minta Jojo nasihat adiknya daripada terus menganggu Bella.



Ibu Sari: Kamu itu kalau kerja tak buat betul-betul bila nak selesai?
Rafi: Nenek, saya penat. Lagipun sekarang waktu rehat. Jadi bolehkan Rafi rehat sebentar? Kejap lagi saya sambung kerja.
Ibu Sari: Tak boleh.
Suara hati Rafi: Nenek tak adil. Bella boleh keluar, kenapa saya tidak boleh pula. Kira-kira Bella di mana sekarang ya... Dia sepatutnya dengar cakap aku. Sekarang jadi lain pula jadinya. Atau jangan-jangan sekarang dia sedang berhibur dengan Jojo sementara aku terpaksa duduk di sini.






Bella kepada kanak-kanak itu: Kenapa muka kamu pucat? Kamu sakit ya? Dah makan?
Kanak-kanak itu: Belum...








Bella: Biar saya yang bayar.




Ibu Sari: Rafi, nenek nak keluar sebentar. Kamu teruskan buat kerja.






Setelah Ibu Sari beredar dari pejabat, Rafi berasa gembira dan dia berkata pada dirinya dia boleh berehat sementara neneknya tiada di situ.

Rafi pada dirinya: Jika Kiki nampak aku berpakaian begini, pasti dia akan gelakkan aku.
Rafi: Ya..




Rafi: Aku mesti tunjukkan pada gadis kampung itu siapa aku sebenarnya. Kalau tidak dia makin banyak ragam.


Suara hati Bella: Apa yang Pak Jojo fikirkan... dari tadi dia mengelamun.










Rafi: Dengar baik-baik. Jangan lupa kamu bukan siapa-siapa tanpa aku. Tanpa aku bawa kamu ke sini, pasti kamu masih jual sate di tepi jalan. Kamu jangan buat hal dan besar kepala hanya kerana Jojo dan nenek aku baik pada kamu. Mereka boleh tertipu dengan wajah baik kamu, tapi bukan aku. Aku kenal sangat siapa kamu.



Jojo mencari Bella.
Jojo pada dirinya: Tadi Bella jalan sekali dengan aku. Mana dia pergi?


Rafi kepada Bella: Kamu jangan lupa mana kamu berasal? Walaupun kamu pakai baju mahal, kamu tetap orang miskin.








Jojo: Bella kamu kenapa, Bella?



Jojo: Apa Rafi dah menyakiti kamu? Bella, jawab Bella... Adakah Rafi dah menyakiti kamu? Rafi... kamu dah keterlaluan.
(Rafi pergi mencari Rafi)







Jojo: Kamu buat apa pada Bella?



Rafi: Aku tak faham.
Jojo: Jangan bohong. Kamu buat apa hingga Bella menangis. Kenapa kamu selalu buat hal dan kasar padanya? Seolah-olah dia terhutang budi pada kamu. Aku ingatkan pada kamu, jangan kacau Bella lagi. Dia lain daripada gadis lain. Aku tak nak kerja Bella tak bagus gara-gara kamu.




Bersambung.... hingga bertemu lagi dalam kemas kini Episode 8 sinetron Tasbih Cinta

**********************************************************************
Sambungan sinopsis sinetron Tasbih Cinta Episod 7

SARI memberikan kalung indah pada BELLA. SARI ingin BELLA menyimpannya sebagai kenang-kenangan darinya. Tapi RAFI yang melihat itu langsung mengambil kalung tersebut dari BELLA. RAFI juga menuduh BELLA memanfaatkan penyakit LINA untuk mendapatkan simpati dari keluarganya. BELLA begitu sedih dan terhina dengan tuduhan RAFI.

BELLA tidak ingin larut dalam kesedihannya karena dia masih harus mencari uang buat biaya operasi LINA. Sampai pagi hari, BELLA dan keluarganya belum juga mendapatkan uang. JULEHA dan SUPRI lalu memutuskan untuk mencari uang sendiri, mereka tidak ingin membebani BELLA terus menerus.

JULEHA meminta BELLA berkonsentrasi bekerja di kantor tanpa memikirkan biaya operasi LINA. JULEHA juga memberikan kalung dengan tulisan nama BELLA yang dipakai saat BELLA masih bayi. BELLA yang tidak punya pilihan terpaksa menggadaikan kalungnya di rumah sakit agar LINA bisa segera di operasi. Setelah itu BELLA mendesak RAFI untuk memberikan sisa uang yang dijanjikan oleh RAFI.

Setelah mendapatkan uang dari RAFI, BELLA langsung memberikan uang tersebut pada orangtuanya. BELLA kemudian bergegas ke kantor. Di kantor JOJO dan BELLA kini menjadi akrab. JOJO bahkan tidak memarahi BELLA yang datang terlambat.

RAFI yang sedang berada di hotel merasa kesal dengan sikap BELLA. RAFI langsung menemui BELLA. RAFI menghina dan mengingatkan BELLA untuk tidak sombong karena dia hanyalah orang miskin. BELLA merasa sedih menerima perlakuan dari RAFI. JOJO yang melihat hal tersebut langsung menemui RAFI dan memakinya di depan umum.

***********************************************************************
Video klip sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 7


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 7 Part 1


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 7 Part 2


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 7 Part 3


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 7 Part 4


Sambungan kisah sinetron Tasbih Cinta Episode 7 Part 5

***********************************************************************

(Terima kasih dan kredit diberikan kepada MD Entertainment, http://www.indosiar.com, TV3, http://id.wikipedia.org dan semua sumber atas maklumat dan gambar Tasbih Cinta)

(Thank you dan kredit diberikan kepada skoogie Channel, sayangsayangku Channel untuk lagu tema dan rannia2009 Channel & sayangsayangku Channel untuk video klip Episode 6 & 7)

4 comments :

haidarpinky11 said...

citer ni best sgt...

haidarpinky11 said...

sy suke jojo..

anyssa said...

jojo hensem banget..!!

sye suke cita ni...

BEST BANGET..!!~

Anonymous said...

sye lbih suke raffi...
yele,dya mmg ksr
tp dye ttp MACHO!!!
jojo pon sye ske jgk..
biasela,dlm cite 2
diaorang kan saudare,
jdi mstla kedue-duenye
HENSEM N MACHO!!!
ye X???
HE...HE...
tp rasenye RAFFI
mst jdi baik jgk
sbb dye kan suke dkt BELLA...
(nie kte sokongan untuk)

-TASBIH CINTA-

GO...GO...GO...!!!!!

Online Visitors

Thank you for dropping by